Thursday 26 September 2013

Teguran indah

Hati kacau..
Terlalu fikirkan apa yang tak mampu buat.. Salah siapa ?
Kata hati, dah banyak aku usaha.. Tp, tetap tak dapat buat.. 
Cari.. dan terus mencari penyebab.. 

Ya.. mungkin kerana dosa yang tak disangka..

"Beb.. tolong.. aku sedih sebab tak dapat jawab paper law tadi.. tolong nasihatkan aku supaya aku tenang..aku tak tahu nak handle perasaan macam mana.. " 

"Susah ke ?"

"Kau bayang la macam mana kita nak hafal sejarah waktu sekolah dulu.. Ni kan pulak law.. aku dah baca banyak dah.."

"Banyak ke yang tak leh jawab ?"

"Banyak sangat na.. "

"Sabar,, Ujian Allah tu.. "

" Sedih na.. Dari 4 soalan, 1 soalan je boleh jawab.. Kau bayang lah.. "

"Jangan la sedih,masih ada paper lain yang perlu diberi perhatian.. kalau satu paper buat kite rasa down,paper lain macam mana ? Nak ke perkara same berlaku ? Ingatlah,kesedihan hari ni tak akan beri manfaat pun,melainkan kesedihan dijadikan kekuatan.."

"Tak nak na.. "

"So, yang lepas biarlah lepas.. orang kata usaha itu tangga kejayaan kan?? tapi jgn lupa qada dan qadar Allah yang telah ditetapkan Nya.. usaha sekali pun,kalau Dia tak nak izinkan kita berjaya,tetap tak berjayakan..Itulah ujian..tapi jangan lupa,Dia dah ajar kite supaya berdoa dan merayulah pada Dia.. "

" Ye na.. Kadang-kadang aku lupa semua tu kalau tak di tarbiah.. Subuh sekarang banyak qada.. Hablumminallah.. Hablumminannas.. Entah ke mana.. sombong.. "

"Buat solat dhuha.. In shaa Allah.. ada rezekimu sahabat.. "

"Hmm.. Dhuha pun dah lama tinggal sejak akhir-akhir ni..Terima kasih atas peringatan.."

"Please.. berbaik sangka dengan Allah.. "

"Allah nak kau bangkit sebenarnya,bkn bersedih..Kalau ada rezeki,tak ke mana...Belajar di Universiti bukan nak kejar pointer semata- mata,tapi nak jadi MANUSIA..ilmu yang kita belajar bukan untuk EXAM semata,tapi nak mempelajari ilmu Allah..ilmu yang dapat apply utk kehidupan.. untuk membantu antara satu sama lain.."

"Kenapa aku tak fikir semua tu na ?"

"Nama lagi manusia.. Lupa dan lalai.. Aku pon macam tu jugak.. adakalanya jatuh langsung tak ada kekuatan.. So, Muhasabah diri.. Kita dapat banyak kesenangan dari-Nya.. Tapi, satu.. Kita lupa nak bersyukur lebih dari apa yang Dia beri..Kuatkan semangat ok !"

Thank to Capital H.. thank you very much for giving me advise.. :)









No comments:

Post a Comment