Friday 7 June 2013

Sempurna sebuah perkataan bernama TAWAKKAL..


Duhai insan.. untukmu kupersembahkan bicara hati yang mungkin benar-benar menyentap naluri keinsafan.. Walau kisahnya hanya sekadar biasa, namun.. benar-benar memberi kesan pada jiwa seorang hamba..
Di semester empat.. Aku diharungi pelbagai dugaan.. Pengorbanan untuk seorang abang.. Kesetiaan kepada seorang kawan yang lebih bernilai jika dipanggil sahabat.. Semester empat juga menjadikan aku seorang pelajar yang mungkin sedikit susah untuk memahami ilmu pelajaran ..
                Dibibir meniti perkataan susah.. payah.. jerih.. perit.. “ Aku tak nak hadapi semua ni..” Kataku ! Peperiksaan  akhir untuk semester empat semakin hampir.. Namun, aku tak mampu untuk merasai seperti orang lain. Mengulangkaji pelajaran bersama rakan seperjuangan..
                Namun, ia tidak bererti aku kalah.. Aku diberi tumpuan penuh oleh seorang sahabat. Walau jauh, dia sentiasa menitip kata-kata semangat. Tapi, bohong jika aku kata aku tidak berusaha. Aku cuba sedaya upaya. Walaubagaimanapun, aku tahu dimana tahap aku. ‘Hanya biasa-biasa !’
                Peperiksaan aku lalui dengan ‘biasa-biasa’.. Berulang-alik dari Felda Cerul ke Uitm, Dungun yang mengambil masa selama dua jam perjalanan. Aku terpaksa menulis cerita ini, kerana aku rasa ia luar biasa.
                Result.. Result.. Result..
                Akhirnya.. 9 Mei 2013 tiba.. Aku menanti jam 9 pagi.. Tiada debaran.. Namun, fikiran aku terlalu negatif. Aku terlalu yakin yang aku akan ‘repeat far’.. Mata terbungkam melihat skrin.. Kaku ! Airmata menitis.. Aku lulus.. Maha suci Allah..
                Aku termalu sendiri dengan Pencipta. Aku jarang memanjatkan doa.. Yang terserlah.. Yang aku tahu,aku diiringi oleh doa seorang ‘Emak’.. Aku diiringi oleh doa ‘sahabat’.. Doa seorang cikgu.. Dan mungkin doa-doa pensyarah.. Para Malaikat.. Subhanaallah.. Begitu hebat takdir Allah..
                Itulah.. Makna tawakkal.. Tawakkal.. Tawakkal.. Yang sering diingatkan aku oleh sahabat aku ! Terima kasih atas segalanya.. Kerana dia juga dilanda dugaan hebat ketika menghadapi peperiksaan akhir semester empat. Mungkin dugaan itu lebih hebat dari aku ! Namun.. ‘Kami’ >>>> <<<<< BERJAYA ! Yaaa.. SETIA KAWAN !

No comments:

Post a Comment