Sunday 4 March 2012

Merindumu bumi Madinah


Seterusnya,aku ingin menuju ke destinasi cinta yang pertama.. iaitu di Madinah.. Dari Jeddah,5 jam juga perjalanan..Hotel aku sebelah je ngan masjid Nabawi.. Alhamdulillah.. meneliti budaya arab yang berjalan laju menuju masjid-sakit,sihat.. semua berlumba-lumba menuju rumah Allah.. Dalam merenung mereka,aku terlihat seorang perempuan yang tidak mampu berjalan dengan stabil.. apabila penat,dia hanya mampu duduk di tengah2 jalan(laluan orang orang ramai).. Tangisan aku tidak tertahan lagi mengenangkan alasan budaya melayu yang tidak pernah kuat menunaikan tuntutan cinta kepada Illahi apabila mendapat sedikit dugaan.. Masya-Allah.. SubhanaAllah.. aku sedar,aku insan yang kurang bersyukur.. benarlahhh.. nikmat mana lagi yang perlu aku pertikaikan.. ? AllahuAkbar,AllahuAkbar,AllahuAkbar..

Madinah.. sungguh aku rindu.. rindu pada Masjid Nabawi.. Penuh tenang aku merenung dan mencari diri di Masjid Nabi.. kadang2,aku hilang tanpa arah.. apakah jalan yang aku cari sebenarnya ? Dalam setiap doaku,aku berharap agar aku diberi jalan yang membawa aku menggapai redha-Nya.. Namun,langkah kaku tanpa tahu ke mana destinasi harus ku tuju ? Destinasi matlamat akhirat yang bernama Syurga.. Mampukah aku ? lidah kelu tanpa bicara.. namun,hati tetap mengalunkan zikir cinta.. Bumi Madinah menjadi saksi apabila aku menangis hiba dihadapan Masjid Nabi.. menginsafi diri yang penuh noda dan dosa.. seorang hamba yang ingin kembali mencari jalan-Nya.. yang mendambakan balasan cinta-Nya.. yang mengharapkan syafaat Rasul-Nya.. Amin

Berkongsi tentang ziarah,aku ke Masjid Quba',Perkuburan Baqi'.. Makam Saidina Othman dipagari dengan zink..SubhanaAllah.. Dekat Masjid Quba',manusia tersangat la ramai.. aku juga diberi peluang untuk melihat Bukit Uhud..tapi,x berkesempatan nak naik kerana kekangan masa.. tapi,Allah Maha Adil.. Dia memberi aku peluang mendaki Jabal Rahmah.. Kemudian,aku melalui Makam Saidina Hamzah untuk ke Masjid Qiblatain..Majid 2 arah qiblat.. Melalui juga medan peperangan Khandaq.. Masjid 7.. Kat sini ada 1 tempat Nabi berdoa.. Selawat dan salam ke atas mu junjungan Rasulku.. aku juga ke ladang kurma..selepas ziarah,balik hotel..



apabila matahari terbenam,Masjid Nabawi akan menerima aku sebagai tetamu.. tasbih cintaku untuk-Mu tidak akan pernah terhenti lagi.. Moga hatiku sentiasa dalam penjagaan-Mu.. 


No comments:

Post a Comment